رژیم کم کالری کتوژنیک راهی برای محدودکردن مواد غذایی به منظور درمان دیابت نوع 2

30 سپتامبر2016- یک مطالعه‌ی مداخلاتی جدید با مقایسه‌ی دو رویکرد کاهش وزن در مدیریت دیابت، نشان داد که تبعیت از یک رژیم کتوژنیک بیش از یک رژیم غذایی کم کالری معمولی در بهبود ترکیب بدن و نشانگرهای سلامت بالینی موثر است. این یافته‌ها که بصورت آنلاین در مجله‌ی تغذیه و دیابت منتشر گردید، نشان می دهد که وزن و اندازه‌ی دور کمر افراد بطور چشمگیری پس از 4 ماه تبعیت از رژیم کتوژنیک در مقایسه با رژیم غذایی کم کالری در مدت مشابه، بیشتر کاهش می یابد. پروتکل رژیم کتوژنیک همچنین بیشترین تأثیر را در کاهش قندخون بر جا می‌گذارد.

 تغییرات تغذیه‌ای می‌تواند خطر دیابت مرتبط با چاقی را (دیابت نوع 2) کاهش دهد. یک رژیم غذایی بسیار کم کالری یا کتوژنیک(VLCKD) به عنوان درمانی برای بیماری دیابت اخیراً مورد استقبال زیادی قرار گرفته است.

محققان اسپانیایی اثربخشی این رژیم غذایی را نسبت به رژیم غذایی کم کالری معمولی(VLCKD) به عنوان اولین رویکرد در درمان دیابت نوع 2 آزمایش کردند.

دکتر Godayاز بیمارستان del Marدر بارسلونا و همکارانش رژیم بسیار کم کالری کتوژنیک (VLCKD) را با رژیم کم کالری VLCDدر طی 4 ماه بر روی 89 مرد و زن با محدوده‌ی سنی 35 تا 65 سال، مبتلا به دیابت نوع 2 که دارای نمایه‌ی توده‌ی بدنی بالای 30  kg/m2بودند، مقایسه کردند.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: 45 نفراز آنها تحت رژیم VLCD(50 گرم کربوهیدرات در روز) و بقیه‌ی افراد تحت رژیم بسیار کمک کالری کتوژنیک (600 تا 800 کیلوکالری در روز که 40 تا 60 درصد از کالری آن از کربوهیدرات تأمین می‌گردید) قرار گرفتند.

 محققان مقدار کراتینین و اوره‌ی خون این افراد را در شروع و انتهای تحقیق اندازه گیری نمودند. عدم تغییر چشمگیر نسبی درغلظت این دو ماده نسبت به شروع آزمایش، نشان دهنده‌ی حفظ عملکرد خوب کلیه‌ها با هر دو رژیم غذایی بود.

نتایج نشان داد در ماه چهارم کاهش وزن و کاهش اندازه ی دور کمر در گروه رژیم غذایی ‌VLCKبطور چشمگیری نسبت به گروه VLCDبیشتر بوده و 85 درصد از شرکت کنندگان موفق به کاهش وزنی به میزان ده درصد وزن اولیه‌ی خود شده بودند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که درجات نسبتاً مختلفی از محدودیت کالری با کاهش وزنی به میزان 3 تا 7 درصد وزن اولیه ی افراد همراه بوده اند.

 از نظر تأثیر این دو رژیم بر میزان هموگلوبینA1C، بیماران تحت درمان با رژیم VLCKدارای متوسط هموگلوبین A1Cبرابر با 42 میلی مول بر مول (در مقابل 52 میلی مول بر مول درشروع تحقیق) بودند، درحالیکه متوسط هموگلوبین A1C  در گروه VLCD  برابر با 46 میلی مول بر مول بود (در مقابل 51 میلی مول بر مول در شروع تحقیق) .

 به طور کلی این مطالعه نشان داد که VLCKDدر کاهش وزن و بهبود کنترل قندخون درمقایسه با یک رژیم غذایی بسیار کم کالری بیشترین تأثیر را دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/low-calorie-ketogenic-diet-beats-dietary-restriction-for-treating-type-2-diabetes-90699507.html